נשלח: 15 נובמבר 2004, 11:48
פורסם היום בוואלה - כי היתה הדלה שבתערוכות התקשורת ב-4 השנים האחרונות
טלקום 2004 לא הצליחה למשוך מבקרים בשל החרם של שלוש חברות הסלולר. הביתן היחיד בו הוצגו חידושים של ממש היה ביתן צה"ל
מארגני תערוכת "טלקום 2004" שנסגרה ביום חמישי מעריכים כי כ-100 אלף איש ביקרו בתערוכה, מתוכם כ-3,000 מבקרים מחו"ל. שר התקשורת אהוד אולמרט אמר עם נעילת התערוכה כי תעשיית ההיי-טק והטלקומוניקציה הישראלית מהווה מוקד משיכה לחברות בינלאומיות הרואות בה הזדמנויות להשקעות ולשיתופי פעולה.
למרות ההצהרות היתה תערוכת "טלקום 2004" הדלה שבתערוכות התקשורת שנערכו בישראל בארבע השנים האחרונות. אחת הסיבות להידלדלות התערוכה היתה הסכסוך שפרץ בין שר התקשורת לחברות הסלולר. חברות הסלולר הגדולות זעמו על החלטתו של אולמרט להודיע על כוונתו להפחית בשיעורים חדים את דמי הקישוריות בין הרשתות, מבלי שהתייעץ בהן קודם להכרזה. דמי הקישוריות הם תוספת מחיר שמשלם מנוי בזק או חברה סלולרית, כאשר הוא מתקשר למנוי סלולרי מחוץ לרשת. הפחתת דמי הקישוריות עשויה לגרוע מחברות הסלולר הכנסות של 2.5 מיליארד שקל לשנה ולשנות את פני ענף השירותים הסלולריים בישראל.
החרמת התערוכה על ידי שלוש החברות חיסלה את יכולתה של התערוכה למשוך מבקרים מהציבור הרחב, שאינם אנשי מקצוע בתחום התקשורת, שכן עיקר העניין של הציבור הרחב בתקשורת הוא בחידושים של מכשירים ושירותים סלולריים. החרמת התערוכה הוכיחה גם שלחברות התקשורת אין עניין מסחרי אמיתי בתערוכה, והן משתתפות בתערוכות בעיקר כדי לרצות את המארגנים: משרד התקשורת המפקח עליהם שאתו כדאי לחברות לשמור על יחסים תקינים. גם חברות השיחות הבינלאומיות הוותיקות הדירו את רגליהן מהתערוכה, ומנהליהן הסבירו שההשקעה בהקמת ביתן והפעלתו אינה משתלמת מבחינה שיווקית.
את הזירה שהתפנתה תפסה בזק, שהיא חברה ממשלתית, המנוהלת בידי שליחים פוליטיים ולכן אינה יכולה להרשות לעצמה לאכזב את שר התקשורת. תצוגות מרשימות היו גם למשווקות מכשירים סלולריים כמו מוטורולה ומשווקת נוקיה יורוקום.
התערוכה לקתה גם בהיערכות לקויה של חברת מרכז הירידים, שניסה לאלתר נתיבים מגודרים בין הביתנים. הנתיבים נועדו לאלץ את המבקרים לעבור בכל הביתנים ללא אפשרות לפסוח על אף תצוגה, אבל הם הקנו לבאים לתערוכה הרגשה שהם נקלעו למכלאת בקר, ולא לתערוכת טכנולוגיה מתקדמת.
הביתן היחיד בו הוצגו חידושים של ממש היה ביתן צה"ל, בו הציג חיל הקשר והתקשוב את המאמץ האדיר להעלות את הצבא כולו על רשת תקשורת אחת, המשלבת רכיבים נייחים ניידים ואלחוטיים, ואת התשואה הגבוהה שיכולה להניב רשת כזו. בביתן הודגמה תנועה של צוות לוחמים הצופה באמצעות צג שעונד המפקד בשידור טלוויזיה ישיר ממצלמה של מטוס זעיר ללא טייס, החג מעל לשטח. כמו כן הוצג מרכז שליטה מרכזי של צה"ל שמערכת המחשבים שלו מאפשרת להציג בו זמנית, על מסכים שטוחים, את תמונת הקרב בחזיתות שונות, בים, באוויר וביבשה. משיחות עם אנשי הצבא עולה כי חלקים מהרשת האחידה עדיין לא הושלמו, אבל ההתקדמות המהירה של הצבא בתחום הרשת הרציפה מצביעה על ההשקעה הגדולה ונחישות חיל הקשר והתקשוב להשלים את ההיערכות בקרוב.
טלקום 2004 לא הצליחה למשוך מבקרים בשל החרם של שלוש חברות הסלולר. הביתן היחיד בו הוצגו חידושים של ממש היה ביתן צה"ל
מארגני תערוכת "טלקום 2004" שנסגרה ביום חמישי מעריכים כי כ-100 אלף איש ביקרו בתערוכה, מתוכם כ-3,000 מבקרים מחו"ל. שר התקשורת אהוד אולמרט אמר עם נעילת התערוכה כי תעשיית ההיי-טק והטלקומוניקציה הישראלית מהווה מוקד משיכה לחברות בינלאומיות הרואות בה הזדמנויות להשקעות ולשיתופי פעולה.
למרות ההצהרות היתה תערוכת "טלקום 2004" הדלה שבתערוכות התקשורת שנערכו בישראל בארבע השנים האחרונות. אחת הסיבות להידלדלות התערוכה היתה הסכסוך שפרץ בין שר התקשורת לחברות הסלולר. חברות הסלולר הגדולות זעמו על החלטתו של אולמרט להודיע על כוונתו להפחית בשיעורים חדים את דמי הקישוריות בין הרשתות, מבלי שהתייעץ בהן קודם להכרזה. דמי הקישוריות הם תוספת מחיר שמשלם מנוי בזק או חברה סלולרית, כאשר הוא מתקשר למנוי סלולרי מחוץ לרשת. הפחתת דמי הקישוריות עשויה לגרוע מחברות הסלולר הכנסות של 2.5 מיליארד שקל לשנה ולשנות את פני ענף השירותים הסלולריים בישראל.
החרמת התערוכה על ידי שלוש החברות חיסלה את יכולתה של התערוכה למשוך מבקרים מהציבור הרחב, שאינם אנשי מקצוע בתחום התקשורת, שכן עיקר העניין של הציבור הרחב בתקשורת הוא בחידושים של מכשירים ושירותים סלולריים. החרמת התערוכה הוכיחה גם שלחברות התקשורת אין עניין מסחרי אמיתי בתערוכה, והן משתתפות בתערוכות בעיקר כדי לרצות את המארגנים: משרד התקשורת המפקח עליהם שאתו כדאי לחברות לשמור על יחסים תקינים. גם חברות השיחות הבינלאומיות הוותיקות הדירו את רגליהן מהתערוכה, ומנהליהן הסבירו שההשקעה בהקמת ביתן והפעלתו אינה משתלמת מבחינה שיווקית.
את הזירה שהתפנתה תפסה בזק, שהיא חברה ממשלתית, המנוהלת בידי שליחים פוליטיים ולכן אינה יכולה להרשות לעצמה לאכזב את שר התקשורת. תצוגות מרשימות היו גם למשווקות מכשירים סלולריים כמו מוטורולה ומשווקת נוקיה יורוקום.
התערוכה לקתה גם בהיערכות לקויה של חברת מרכז הירידים, שניסה לאלתר נתיבים מגודרים בין הביתנים. הנתיבים נועדו לאלץ את המבקרים לעבור בכל הביתנים ללא אפשרות לפסוח על אף תצוגה, אבל הם הקנו לבאים לתערוכה הרגשה שהם נקלעו למכלאת בקר, ולא לתערוכת טכנולוגיה מתקדמת.
הביתן היחיד בו הוצגו חידושים של ממש היה ביתן צה"ל, בו הציג חיל הקשר והתקשוב את המאמץ האדיר להעלות את הצבא כולו על רשת תקשורת אחת, המשלבת רכיבים נייחים ניידים ואלחוטיים, ואת התשואה הגבוהה שיכולה להניב רשת כזו. בביתן הודגמה תנועה של צוות לוחמים הצופה באמצעות צג שעונד המפקד בשידור טלוויזיה ישיר ממצלמה של מטוס זעיר ללא טייס, החג מעל לשטח. כמו כן הוצג מרכז שליטה מרכזי של צה"ל שמערכת המחשבים שלו מאפשרת להציג בו זמנית, על מסכים שטוחים, את תמונת הקרב בחזיתות שונות, בים, באוויר וביבשה. משיחות עם אנשי הצבא עולה כי חלקים מהרשת האחידה עדיין לא הושלמו, אבל ההתקדמות המהירה של הצבא בתחום הרשת הרציפה מצביעה על ההשקעה הגדולה ונחישות חיל הקשר והתקשוב להשלים את ההיערכות בקרוב.